Muzici si Faze - prima pagina Motto Agenda Editoriale Interviuri Concerte Alte articole Legaturi Info Despre noi Contact

Horia Diaconescu Nopti albe... cu acordeonul la maxim (Bucuresti, Sala Arcub, 7 - 9 septembrie 2006)

25 Septembrie 2006
de Horia Diaconescu




Bucurestiul ofera uneori evenimente surprinzatoare, in conditiile in care circuitul muzical are o mobilitate mai degraba imperceptibila, iar evenimentele adresate unor segmente reduse de public nu sunt neaparat si ale cunoscatorilor. Surpriza nu poate fi decat mare la organizarea primului festival international dedicat acordeonului, organizat in Romania. Desi este poate cel mai popular instrument in Europa si cele doua Americi, acordeonul ramane practic necunoscut atat de marele public, cat si de o parte a audientei "specializate". Instrument versatil, folosit in arii sonore variate, de la muzica traditionala, pop, punk si rock, pana la jazz, clasica si muzica contemporana, acordeonul pare a fi apreciat pe deplin numai de un cerc restrans de initiati. A fost si cazul participantilor dispusi sa plateasca pretul biletului (aprox 30 Euro) pentru "noptile albe" de la Bucuresti, o prima editie ce a parafrazat numele celui mai cunoscut festival european al acordeonistilor, Nuits de nacre din Tulle, Franta. Alegerea organizatorilor de a plasa evenimentul sub semnul francofoniei si al parteneriatului cu Centrul Cultural Francez a fost una inspirata din perspectiva unor editii viitoare, chiar daca la promovarea evenimentului totul a ramas intr-un deplin "underground", existand si diverse probleme organizatoric-logistice, nerezolvabile doar prin entuziasm. Dupa cum se stie insa, francofonia se intinde din Patagonia pana in Balcani, si din Louisiana pana dincolo de Urali, iar, in 2006, Bucurestiul este capitala acestui "proiect" international.

NOPTI  ALBE DE ACORDEON 2006
07 - 09 sept, Bucuresti, Sala Arcub
10 sept, Ploiesti, Teatrul T. Caragiu

Organizator: Emy Dragoi

Emy Dragoi - pagina oficiala
Richard Galliano - pagina oficiala

Noptile albe de acordeon au avut un dublu scop artistic, acela de a oferi publicului roman un contact cu mari muzicieni precum Richard Galliano (Franta) sau duoul Juan José Mosalini - Leonardo Sanchez (Argentina-Franta), cat si de cunoastere a posibilitatilor expresive ale instrumentului aerofon. Daca la Nuits de nacre sau alte evenimente similare, melomanii au sansa de a asculta acordeonisti improvizand in scenarii fusion alaturi de laptopisti si musique concrete, sau spectacole eclectice de vodevile-jazz si world music, la Bucuresti reteta s-a pastrat intr-o formula restransa (doar ca numar de participanti, nu si dpdv al nivelului). Cele trei zile de concert si-au propus un program inedit, traversand muzica traditionala de pe patru continente, tangoul modern, clasica, jazzul si contemporana, totul la cote artistice inalte. Folosit cu virtuozitate (si de catre cine trebuie), acordeonul descopera valente nebanuite, adersandu-se oricarui receptor de muzica buna. Cu toate acestea, instrumentul mediaza artistic in comunitati restranse, formate in principal de pasionati ai tangoului (nuevo tango), jazz-ului, scenei world sau muzicii contemporane. "Convertirea" poate aparea insa din orice directie, daca nu de la o extravaganta de-a lui Tom Waits, atunci poate chiar de la un show Gogol Bordello ori un concert de psychobilly dintr-un club berlinez, unde cateva zeci de punkeri isi agita crestele o noapte intreaga, facand pogo printre contrabasuri si dandu-si acordeoanele la maxim pe Blitzkrieg bop. Iar "revelatia", desigur, de la auditia Variatiunilor Goldberg pe acordeon, experienta de-a dreptul sideranta.




Nopti albe de acordeon
Editia I

Deschiderea festivalului a fost destinata traditiilor locale ale acordeonului, elementul de atractie pentru public fiind recitalul lui Ion Bica Dragoi alaturi de o orchestra traditionala romaneasca, cu un program in memoriam Faramita Lambru, Marcel Budala si Ilie Udila. In aceeasi zi au fost programati Trio Rolland David (SUA), din inima taramului cajun cu un recital de muzica sudica (nu neaparat sudista), periplu creol prin creuzetul cultural al Louisianei: franco - afro - ameri - caribean. Momentul de maxim al zilei a fost, insa, concertul solo Roman Jbanov, acordeonist rus (din Franta), al carui voiaj a plecat de la dansurile stepelor ucrainene, pana la perioada baroca, muzica lui Domenico Scarlatti (trei sonate scrise pentru clavecin si adaptate pentru acordeon) iar in final... Musorgski. Jbanov a folosit un bayan (varianta rusa a acordeonului) de conceptie proprie, dezvoltat de specialistii din Tulle, oras unde se afla una din cele mai renumite fabrici ale instrumentului. Conform discursului de sustinere al concertului, si-a propus creionarea anumitor timpuri si culturi prin intermediul posibilitatilor multi-timbrale, dezvoltand teme de oboi, clarinet, vioara, pian sau prelucrari dupa lucrari orchestrale de Rossini.

O latura interesanta intr-un concert de acordeon este ca artistul nu poate "minti", totul fiind "la vedere", atat in sunet, cat si in trairea performerului. In vestul Europei exista un public nu atat al inregistrarilor de acordeon, cat mai ales al spectacolelor, unde artistii se dezlantuie in adevarate showuri one-man-band de "clape, burduf si butoane". Ca detaliu interesant, o buna parte a audientei de la Bucuresti a fost formata din cetateni straini aflati in capitala (germani, americani, islandezi etc.), persoane care stiu foarte bine ce pot auzi si vedea la astfel de concerte. De la o editie viitoare ar fi de asteptat o mai adecvata informare a publicului roman potential receptiv la un asemenea event.




Roman Jbanov - "Cowboy de Voronezh"

A doua zi a atras o audienta preponderent feminina, motivul evident fiind recitalul unuia din marii muzicieni argentinieni, maestrul Juan José Mosalini, "ambasadorul tangoului". Programul de incalzire a fost executat de Alexandra Paris Trio, condus de o frantuzoaica simpatica, cu un program de polka, mazurka si valsuri musette. Sper dezamagirea iubitorilor de improvizatii si muzica contemporana, Bruno Maurice si-a anulat prezenta la festival in ultima clipa. In locul sau a revenit Roman Jbanov pentru un program din nou divers si dificil. Variatiunile pe teme traditionale ruse, pline de ritm si patos, au pregatit Brahmsiana, lucrare ce a revizitat spiritul compozitorului romantic in tonuri percutante de bayan.

Daca insa Alexandra Paris a dovedit profesionalism, iar Roman Jbanov virtuozitate, Juan José Mosalini a articulat calitatile unui artist complet. Formula de efect - bandoneon / chitara clasica (Leonardo Sanchez) - a mizat nu atat pe tehnica (prezenta din plin), cat pe capacitatea marilor artisti de a se reprezenta personal, etnic si universal. Realizata cu multa emotie, imersiunea in cultura argentiniana a impresionat prin delicatete si autenticitate a limbajului. Nu au lipsit asteptatele prelucrari dupa Astor Piazzolla, compozitor ce a adus tangoul in sfera muzicii culte. Compozitiile Cafe 1930 si Nightclub 1960 au reprezentat una din lucrarile sale cele mai cunoscute, Histoire du tango, ce parcurge un secol de metamorfoza a genului. La fel cum despre chitara clasica se spune ca cere "sange latin", bandoneonul ramane un secret pentru performerii din afara Argentinei sau Braziliei, iar duo-ul Mosalini - Sanchez imbina in mod ideal aceste traditii.




Juan José Mosalini - "Clasico y moderno"

Pentru ziua de inchidere a festivalului, Emy Dragoi, muzician romano-francez, a asamblat alaturi de Petrica Andrei si Cristophe Lartilleux (chitara electrica) orchestra jazz Etno-Fonia Swing ce a inclus si chitara bas / contrabas, baterie, percutie, cvartet de viori. Condus cu efervescenta si imaginatie de duelurile improvizate intre acordeon si pianul lui Petrica Andrei, recitalul a avut un singur moment de respiro - interludiul feminin. Daca invitatele Irina Sarbu si Raluca Dragoi s-au straduit sa respecte lucrurile invatate la lectiile de canto, Teodora Enache a aparut intr-un final pe scena schimband tempoul printr-o experienta relativa a scenei si o interesanta adaptare jazz a doinei romanesti. O reeditare a orchestrei intr-un viitor nu prea indepartat ar fi un real castig pentru scena jazz autohtona.

Capul de afis al noptilor albe de acordeon, Richard Galliano, artist ce nu are nevoie de note explicative, a fost asteptat de aproape 150 de persoane. Pastrand latura ludic-melancolica ce caracterizeaza acordeonul si acordeonistii, Galliano a pasit pe teritoriul abstract al jazz-ului. Fie ca artistul a interpretat energic un Taraf compus pentru Taraf de Haidouks, sau un straniu Spleen dedicat lui Baudelaire, acordeonul a devenit alternativ instrument de percutie sau "vibrafonic", partener de dialog "verbal" si chiar obiect de ceremonie. Intre numeroasele lucrari proprii, artistul a introdus Bebe! a excentricului compozitor brazilian Hermeto Pascual si nelipsitele momente Piazzolla, al carui tango-jazz-contemporan a pornit iconoclast de la muzica bordelurilor din Buenos Aires pana la o senzuala intalnire cu Stravinsky si Bartok. Finalul concertului a ridicat intreaga sala in picioare, iar eruptia de urale a fost rasplatita printr-un dublu bis. Valsul musette, reinventat de Galliano la fel cum Piazzolla a reinventat tangoul, a dovedit ca este posibil sa fi artist "folk" comunicand in limbaj "jazz". Mai mult, ca acordeonul poate deveni o veritabila extensie organica, dar si o punte intre culturi. Si nu in ultimul rand, faptul ca Noptile albe de acordeon si-au atins destinatia artistica!

La iesirea din Sala Arcub, grupurile de spectatori au trecut pe langa restaurantul traditional Burebista de unde rasunau cu generozitate muzica de petrecere si chiotele unor nuntasi. Inca nu se furase mireasa, dar se mancau sarmale inundate in butoaie de vin, iar nemuritorul Faramita Lambru dadea tonul. Cu acordeonul la maxim!!!



Richard Galliano... Gallianissimo


 Opinii?




Alte concerte

26 Octombrie 2009
Cronica unei lansari: Far From Telescopes/Kumm de Mihai Plamadeala
27 Martie 2009
AC/DC - Back in ... Budapest - pseudo-cronica de concert de Miki Tewe & Mihai Plamadeala
15 Martie 2009
Stargate 14 (martie) - Grimus la Clubul Taranului Roman de Mihai Plamadeala
10 Noiembrie 2008
Once an orange, always an orange - Al Stewart, Club Quasimodo, Berlin, 3 nov. 2008 de Diana Mesesan
03 Octombrie 2008
Festivalul Brutal Assault, editia XIII, 14-16 august, Jarmore, Cehia (partea 2) de Aron Biro
29 Septembrie 2008
Festivalul Brutal Assault, editia XIII, 14-16 august, Jarmore, Cehia (partea 1) de Aron Biro
05 Septembrie 2008
In Extremo - 27 August 2008 Sibiu de Aron Biro
03 Mai 2008
Current 93, Baby Dee, Skitliv, Aethenor la Roadburn Festival, Tillburg, 20 Aprilie 2008 de Aron Biro
05 Noiembrie 2007
Kumm - O seara la Opera (Bucuresti, 29 octombrie 2007) de Mihai Plamadeala
23 Octombrie 2007
Travka vrea sa simta praga (Bucuresti, 22 octombrie 2007) de Mihai Plamadeala
05 Septembrie 2007
Jan Anderson – Prea varstnic pentru Rock'n Roll? Concert Jethro Tull – Sibiu, Romania, 30 august 2007 de Mihai Plamadeala
15 August 2007
Maximum Rock ''Festival'' (Aeroportul Cluj, 10 - 12 august 2007) de Aron Biro
24 Iulie 2007
Garana Jazz 2007, 12 - 15 iulie (Jan Garbarek, Nguyen Le, Scott Henderson etc.) de Mihai Plamadeala
19 Iulie 2007
Satisfactie cu Rolling Stones la Bucuresti (17 iulie 2007) de Mihai Plamadeala
09 Iulie 2007
Bestival 2007: Alice Cooper, Marylin Manson, Wu Tang Clan etc. (Bucuresti, Romexpo, 29 iunie - 1 iulie) de Horia Diaconescu
23 Iunie 2007
Festivalul Artmania 2007 - Sibiu (Anathema, The Gathering, My Dying Bride, Within Temptation) de Aron Biro
23 Mai 2007
Heavy metal teuton la Bucuresti: Blind Guardian! (Arenele Romane, 18 mai 2007) de Aron Biro
12 Martie 2007
''Support lobotomy!'' Cannibal Corpse live la Bucuresti (Club Studio Martin, 6 martie 2007) de Horia Diaconescu
13 Decembrie 2006
Suflete fericite - Un sfert de veac de impliniri (Celelalte Cuvinte 25 de ani, Bucuresti, 11 decembrie 2006) de Mihai Plamadeala
11 Decembrie 2006
Un pod prea indepartat - ''Therion goes classic'' (Bucuresti, Sala Palatului, 9 decembrie 2006) de Horia Diaconescu
04 Decembrie 2006
Samael din Sion, live in Bucuresti (Sala Agronomia, 2 decembrie 2006) de Horia Diaconescu
20 Noiembrie 2006
Silent Disco Party (Bucuresti, White House, 18 noiembrie 2006) de Horia Diaconescu
09 Octombrie 2006
Eco-metal in Agen: Gojira (Club Le Florida, 30 septembrie 2006) de Horia Diaconescu
29 Septembrie 2006
Rockland Fest II (Caransebes, 15 - 16 septembrie 2006) de Mihai Plamadeala
27 Septembrie 2006
Tiamat live la Bucuresti (Sala Agronomia, 23 septembrie 2006) de Aron Biro
31 August 2006
Sziget Festival 2006 - partea III (14 - 15 august) de Aron Biro
28 August 2006
Sziget Festival 2006 - partea II (12 - 13 august) de Aron Biro
23 August 2006
Sziget Festival 2006 - partea I (9-11 august) de Aron Biro
24 Iulie 2006
Festivalul Artmania Sibiu 2006 - H.I.M., Amorphis, Silentium de Aron Biro
14 Iulie 2006
VIP punk: Billy Idol la Bucuresti (Arenele Romane, 10 iulie 2006) de Horia Diaconescu
02 Iulie 2006
Lacrimosa la Arenele Romane (Bucuresti, 1 iulie 2006) de Ioan Cora
26 Iunie 2006
Deftones live la Bucuresti (Arenele Romane, 25 iunie 2006) de Horia Diaconescu
18 Mai 2006
Cui ii este frica de King Diamond? (Bucuresti, Sala Agronomia, 17 mai 2006) de Horia Diaconescu
08 Mai 2006
Tereminism: Dorit Chrysler live la MNAC (Bucuresti, 4 mai 2006) de Horia Diaconescu
17 Aprilie 2006
Nici art, nici noise: Raison d'Etre live (Bucuresti, 15 aprilie 2006) de Horia Diaconescu
27 Martie 2006
Von Spar Live: We are not The Rolling Stones! de Mihai Plamadeala
13 Martie 2006
Lake of Tears live in Bucuresti (Sala Agronomia, 11 martie 2006) de Mihai Plamadeala si Horia Diaconescu
09 Martie 2006
Slang live in Club A (Bucuresti, 7 martie 2006) de Mihai Plamadeala
13 Februarie 2006
Atentie, Blazzaj LIVE! (Bucuresti, 11 februarie 2006) de Mihai Plamadeala
30 Ianuarie 2006
Rokolectiv 2006 – Festival for electronic music and related visual arts (Bucuresti, MNAC, 27 – 29 ianuarie) de Horia Diaconescu
28 Noiembrie 2005
Festival Rock Your Mind (Bucuresti, Sala Polivalenta, 25 noiembrie 2005) de Horia Diaconescu
24 Octombrie 2005
Phoenix, o formatie a trecutului? - Cronica (antropologica) de concert (Sala Palatului, 21 octombrie 2005) de Mihai Plamadeala
12 Octombrie 2005
Paradise Lost live in Bucuresti (Arenele Romane, 8 octombrie 2005) de Aron Biro
29 August 2005
Festivalul Sziget 2005, Budapesta - partea III (14 - 17 august) de Aron Biro
26 August 2005
Festivalul Sziget 2005, Budapesta - partea II (12 - 13 august) de Aron Biro
25 August 2005
Festivalul Sziget 2005, Budapesta - partea I (10 - 11 august) de Aron Biro
20 Iulie 2005
Rock Maraton IV, Open Air - Baile Seiche (Odorheiul Secuiesc, 13 - 17 iulie 2005) de Horia Diaconescu
16 Iunie 2005
Megadeth live in Bucuresti (Arenele Romane, 15 iunie 2005) de Ioan Cora
06 Iunie 2005
Therion live in Bucuresti (Sala Palatului, 4 iunie 2005) de Horia Diaconescu
24 Mai 2005
Nightlosers - lansare album ''Rhythm & bulz'' (Bucuresti, 20 mai 2005) de Mihai Plamadeala
11 Aprilie 2005
Joe Zawinul & Syndicate - Faces and places tour (Bucuresti, Sala Palatului, 8 aprilie 2005) de Mihai Plamadeala
15 Martie 2005
Moonspell - Spreading the antidote (Timisoara, Sala Olimpia, 11 martie 2005) de Horia Diaconescu
13 Decembrie 2004
Acoustic eternity, an evening with Danny & Vincent Cavanagh - Anathema (Timisoara, 10 dec 2004) de Horia Diaconescu
21 Noiembrie 2004
Once upon a tour - Nightwish (Bucuresti, 19 noiembrie 2004) de Ioan Cora
25 Iulie 2004
Blessed are... Joan Baez (Bucuresti, 11 iulie 2004) de Mihai Plamadeala
21 Iulie 2004
G3 - Joe Satriani, Steve Vai, Robert Fripp (Budapesta, 11 iulie 2004) de Vlad Borlea
08 Iulie 2004
Soulfly la Arenele Romane (Bucuresti, 1 iulie 2004) de Aron Biro
30 Iunie 2004
Taine Fest - Decade of metal (Bucuresti, 26 iunie 2004) de Horia Diaconescu
31 Mai 2004
''Living In The Present'' - Jethro Tull (Bucuresti, 28 mai 2004) de Mihai Plamadeala
22 Februarie 2004
Teodora Enache, Marius Mihalache, Tandarica in concert (Seattle, 19 oct. 2003) de Ioana Miron (Maldini)
20 Iulie 2003
Rock la Mures (Periam Port, 11 - 12 iulie 2003) de The Sad and the Meek
19 Iunie 2003
Thin Lizzy (Viena, Planet Rock, 13 iunie 2003) de Ioan Cora

Inapoi Home Inceputul Paginii
Muzici si Faze - click pentru prima pagina

Este interzisa reproducerea partiala sau totala a materialelor fara acordul scris al
proprietarilor sitului. Copertile si alte lucrari grafice prezentate, proprietate
intelectuala a caselor de discuri sau autorilor, sunt folosite in scop informativ.

Materialele se afla sub copyright Muzici Si Faze © 2002-2014

Muzici si Faze - click pentru prima pagina